SAMMANFATTNING
För att få en komplett bild av Birkas historia behöver man gå
igenom allt tillgängligt material, och det försöker vi göra på den här sidan.
Det innebär också att det blir mycket text, så vi försöker oss på en kortare
sammanfattning här.
Dagens syn på
Björkö/Birka bygger på en vision från slutet av 1800-talet. En grandios
drömbild om platsens överlägsna ekonomiska och politiska betydelse, som bara
ökat i omfattning med åren och idag är en orubblig sanning. Vi menar att man
inte kan vara lika kategorisk. Stämmer inte de arkeologiska resultatet med den
historiska bilden, behöver den historiska bilden ändras - och då ändras kanske
även det större historiska narrativet.
Traditionellt
anser man att Birka anlades i mitten av 700-talet på en ö i Mälaren som kallas
Björkö. Denna handelsplats anlades av en sveakung som ett led i
önskan att kontrollera handeln i norra Skandinavien, både politiskt och
ekonomiskt. Denna handelsplats fick besök av Ansgar år 829 och blev
startpunkten, och platsen för den tyska missionens hårda arbete med att kristna
nordborna.Denna ståndpunkt är inte
kontroversiell i sig - frågan är om denna handelsekonomiska ambition stannade
vid en enskild handelsplats eller fanns det fler? Finns det något som talar för
att Birka-fenomenet var större och mer omfattande än vad man tidigare trott?
Runt år 970
överges dock handelsplatsen på Björkö och 100 år senare finns det inga spår
efter handelsplatsen eller spår efter den tyska missionen. Här borde historien
om Birka upphöra, men den fortsätter. Vi tar det kronologiskt.
Rimbert skriver år 876 att:
"Birka, i vilken denna församling hade hållits, var inte, i strikt mening i Sverige, utan på Gotland. Den andra sammankomsten hölls söderut i egentliga Sverige."
"Med stor svårighet genomförde de sin långa resa
till fots, korsade även de mellanliggande haven, där det var möjligt, med
skepp, och anlände så småningom till den svenska hamnen som heter Birka.”
"Ansgar fullbordade den resa som han hade begett
sig på, och efter att ha tillbringat nästan tjugo dagar i ett skepp,
anlände han till Birka.”
Den
engelska översättningen är ”in Gotland” – så tolkning kan även ses som
Götaland. I ljuset av att Ansgar reser över mellanliggande hav, kan Gotland
vara en rimlig tolkning. Både Vättern och Kalmarsund framstod nog som hav för
Ansgar, så vi kan inte dra allt för stora växlar kring det. Frågan är om Ansgar
nådde ända upp till Åland och Ålandshav på sin resa, och om detta område kunde
ses som att vara Götaland. Adam av Bremen lägger till att - Ansgar ror över
Östersjön för att nå Birka - vilket känns som en längre sammanhängande båtresa.
Adam av Bremen skriver år 1070 att:
"Sveonerna är också kända för sitt samhälle, Birka som är så stort och betydelsefullt med sina sjöförbindelser att det borde vara en Metropolis, en huvudstad". Det känns som att Adam refererar till ett fortfarande existerande Birka. Vid Adams tid hade handelsplatsen på Björkö varit öde i 100 år.
Birka är Götarnas stad och ligger i Sveonernas kustområde.
Birka ska ha lika långt till alla kuster av Östersjön.
Birka ska ligga i en vik av Östersjön som vetter mot norr eller i en bukt som böjer mot norr - beroende på hur man översätter från latinet.
Birka ska ligga nära Kurland, som är dagens Lettland men även nära Jumne/Jomsborg, som ligger i dagens västra Polen. Den enda del av Sverige som ligger nära Lettland är Gotland, och att Öland ligger ungefär lika långt/nära båda platserna.
Birka ska ligga i ett sund, ett sund som är en del av Östersjön. Detta sund ska även helt eller delvis gå att spärra av, för att skydda Birka mot sjörövare. Även om havsviken Mälaren ser mycket annorlunda ut idag mot för 1000 år sedan - kan man inte säga att den vetter mot norr. Möjligheterna att spärra av denna stora havsvik känns inte heller så stora, men antalet farleder var förmodligen begränsade.
Birka ska inte långt ifrån det tempel som heter Ubsola, som anses vara Gamla Uppsala. Den enda avståndsangivelse som Adam gör här, är att det är en dags resväg mellan Sigtuna och Gamla Uppsala. Adam antar att Birka och Sigtuna ligger nära varandra, och bygger detta enbart på den resa som Biskop Adalvard d.y. gör år 1068.
Birka kan även nås landvägen enl. Adam. För att komma till Sigtuna går man över Skara, Tälje och Birka, där Tälje anses vara Södertälje. Det tog sju dagar att resa från Skåne till Skara, men det tog en hel månad totalt sett att ta sig upp till Sigtuna.
"Östergötland sträcker sig utmed det baltiska havet ända till Birka". Detta går att tolka på olika sätt. Adam anger inte i vilket väderstreck som Birka relaterar till Östergötland. Adam menar dock att Östergötland låg bortom Västergötland, och därmed skapar därmed tänkt en väst/östlig-linje mellan Skara och Birka. Utifrån det antagandet, kan Birka ligga någonstans utefter östersjökusten. Vi vet inte hur långt Östergötland sträckte sig norrut på den tiden, men det är inte troligt att landskapet sträckte sig ända till Mälaren. Adam menar att efter Birka, finns det stora mer eller mindre okända områden som står under svenskarnas kontroll. Birka indikerar den bortre gränsen för den kända världen.
Denna sammanställning vill visa att
dagens självklara syn på Birkas placering i Mälaren, inte är lika självklar som
man kan tro. Källorna är till viss del motstridiga och man måste ibland välja
vad som kan vara mest troligt, sett i en större kontext. Samtidigt som vissa
indikationer är väldigt tydliga. Vetenskapen hade tidigt sin uppfattning om
tingens ordning och tolkat texterna, att det ska gagnar det egna syftet. Man måste också förstå att mycket händer på de 200 år, som skiljer Rimbert och Adams nedslag i historien.
Adam av Bremen skriver år 1070 att:
"Vår storstad har
medlidande deras misstag etablerat Birka, dessa nationers metropol, som,
belägen mitt i Sueonia, har utsikt över slavernas stad, vänd mot Jumne, och med
lika avstånd i timmar till alla."
Adam öppnar alltså för att det skulle finnas ett
nytt kristet Birka, som med hjälp av Hamburg-Bremenstiftet etablerats på en
plats med tydliga geografiska referenser till dagens Lettland och Polen. Frågan
är om denna etablering skedde på Adams tid eller om han refererar till en för
honom mer historisk händelse. Vi vet inte heller om detta nya Birka byggs på
ruinerna av den tidigare eller om detta är en helt ny plats som väljs. Detta
skulle dock i förlängningen kunna innebära att Adams Birka, inte är samma Birka
som Ansgar besöker drygt 200 år tidigare. Detta kan vara förklaringen till att
Birka både kan vara förstört - samtidigt som Birka är Östersjöns stora
metropol.
Strelow skriver år 1633 att:
Detta är en intressant uppgift! Enligt Adam ska Biskop Unni ha dött i Birka år 936 - samma år som han då skulle varit baserad på Gotland - hur ska vi tolka det? Gotland var verkligen navet i handeln på Östersjön. Det fanns flera stora handelsplatser på ön, och man kan visa upp stora silverskatter från vikingatiden. Av de arabiska mynt man har hittat i Norden från den här perioden, har 80% hittats på Gotland och detta visar på öns handelsmässiga dominans.
Det är svårt att hitta en mer strategiskt placerad handelsplats än Saltvik på Åland. Om sveakungen ville ha kontroll över handeln i Östersjön - hade han haft bättre lycka i det arbetet med att anlägga sin handelsplats på Åland och inte inne i havsviken Mälaren. Kanske kungens handelsvaror tillverkades och lagerhölls på Björkö men att försäljningen skedde på Åland - där marknaden fanns? Redan i början av 900-talet var Åland helt kristnat, och där har vi kanske även Unnis gravkors i kalksten från år 936.
Man kan argumentera att, det finns få platser i Norra Europa som är så väl identifierade och lokaliserade som Birka, Sigtuna och det gamla Uppsala. Birka i Mälaren är en fantastisk och unik fornlämning och är en plats som har spelat en betydande roll i historien. Frågan är bara, hur stor roll och hur länge? Trots den stora mängd fynd man har från alla grävningarna på Björkö, har man inga spår efter någon kyrklig verksamhet. Det kan ju antingen betyda att man inte hittat den än eller att den inte finns att hitta. Moderna geofysiska undersökningsmetoder har dock visat att Björkö den första 100 åren var ett komplex av tätt sammanpackade små verkstäder, som del av en större och okänd slavekonomi. Inte helt i linje med den bild av det fredliga vikingasamhället, man velat ge sken av. Det fanns ingen stadsmiljö med tätt sammanpressade boningshus, som man länge trott. Om samhället på Björkö inte var så stort, var kommer då alla gravarna ifrån? Ön hade förmodligen en helt annan uppgift och betydelse, än vad vi tidigare trott.
Vi bör också ställa oss frågan om
det överhuvudtaget gick att bo på Björkö? Det finns ett antal större problem
med att bygga ett samhälle på en ö, i alla fall på en så pass liten ö som
Björkö. Dessa problem ökar exponentiellt, om man även ska övervintra i svearna
nya handelsstad. Befolkningen måste ha mat, vatten, ved, byggmaterial,
underhållsmaterial, material för tillverkning av produkter, och mycket annat
som behövs för överlevnad och ett fungerande samhälle. Bristen på ved, för
uppvärmning och som värmekälla för produktion, hade med all sannolikhet sinat
redan efter ett par år. Vi vet att merparten av stadens befolkning trängdes i
små skjul och verkstäder - och det finns inga spår av några byggnader som är
större än 20 kvadratmeter. Detta innebär att den bofasta befolkningen på Björkö
var helt beroende av leveranser av förnödenheter från fastlandet - även om det
kanske bara handlade om ett par-tre hundra människor. Slutsatsen är ganska
given - när Birka i Mälaren utvecklades till en marknads- eller handelsplats var den enbart
öppen under sommarhalvåret. Detta var säkert samma upplägg som de flesta andra
handelsplatser runt om i landet hade, på den här tiden. Man samlades där i och
för nödvändiga affärer, resten av tiden var platsen mer eller mindre
öde. Detta diskvalificerar i stora stycken dagens uppfattning om Birka i
Mälaren, som en stor och fredlig handelsstad med 700 bofasta innevånare. Den
stad som etableras efter Björkös fall, Sigtuna hade lättare att ha ett större
antal bofasta som kunde arbeta för sin egen försörjning och överlevnad.
Tillgången till vatten, odlingsmark och marknader i staden och i närområdet
sörjde för ett gott liv och det gav staden livskraft för att överleva en längre
tid. Ser man till alla de andra platserna som vi har upp i vårt arbete, handelsplatserna
på Gotland, Köpingsvik på Öland eller områdena kring Söderköping och Vreta
fanns det goda möjligheter till försörjning - och reella förutsättningar för en
permanent befolkning.
Det är helt uppenbart att Björkö rymmer
en lång och fascinerande historia - förmodligen mycket mer spännande än vad
turistreklamen vill göra gällande. Problemet är att man placerar Ansgar på
Björkö, utan att ha några starka belägg för det. Man menar att Ansgar måste ha
bott på Björkö, för att det inte finns någon annan bosättning i Mälardalen som
var tillräckligt stor. Det argumentet räcker inte speciellt långt, om vi ska
hitta platsen där Ansgar valde att förlägga sitt viktiga missionsarbete. Björkö
var ö med en välbevakad verkstadsmiljö, befolkad av slavar och omgiven av en
hög vall som sträckte sig långt ut i vattnet - inte en plats för att förlägga
ett biskopssäte. Frågan är om Ansgars uppdragsgivare på kontinenten och i
förlängningen Påven, hade accepterat dessa förutsättningar? Biskopssätet Birka
var nog etablerat och fullt fungerade redan på Ansgars tid, då även Gautbert
med flera tjänstgjorde där under åren. Gautbert invigdes till biskop av den
tyske ärkebiskopen Ebo omedelbart före sin tjänstgöring i Birka, som vi kan
läsa i Vita Ansgarii. Man måste nog även räkna med att biskoparna i Birka
tjänstgjort inom ett större tätbebyggt område, ett stift, som omfattat stora
delar av kungadömet. Dessa biskopar ville säkert omvända så många som möjligt.
Utan några arkeologiska bevis för en kyrklig verksamhet på Björkö, kan man inte
placera biskopssätet Birka där. Vi vet att Svealand kristnades från Sigtuna och
att Ansgarsmissionen förmodligen enbart omfattade Götaland.
Senare års forskning har visat att det
finns en gemensam nämnare mellan de större handelsplatserna runt Östersjön, och
det kan vara detta som ligger bakom Birka-begreppet. När de mindre och
lokala handelsplatserna började utvecklas till mer internationella
mötesplatser, behövde man bygga upp någon form av regelverk. När
handelsmän från olika delar av världen ska samlas och göra affärer behöver man
en gemensam värdegrund och lagstiftning, för att samarbetet skulle
fungera. Dessa internationella handelsplatser blev speciella ekonomiska
zoner men även till speciella juridiska zoner. I den kontexten är inte Birka en
specifik plats – utan ett begrepp för en juridisk avgränsad zon. Birka går nog tillbaka det forntida ordet för palissad - birki. Det är bakom dessa murar som
välståndet utvecklades men även de lagar som senare blev till de medeltida
stadslagarna, som kom att kallas för Bjärköarätterna. Biark var nog det nordiska namn som latiniserades till Birka - en handelsplats med egen jurisdiktion.
Officiellt
ser man Björkö eller Biörcköö som det nordiska namn som blir latiniserat till
Birka. Det finns även en uppfattning att ”Birk” direkt är kopplat till
fornnordiska för Björk. Om vi ser på de Björkö-platserna som vi har
identifierat under arbetets gång - gör vi en sammanställning här.
Björkö
i Mälaren - den plats som officiellt anses vara Birka. Ett större
bosättningsområde som är väl undersökt.
Björkö
i Östergötland - vid Vreta kloster. Ett större bosättningsområde som är
marginellt undersökt.
Björkö
på Gotland - vid Roma kloster. Ett område med landets största fynd av
viktloder, som tyder på en omfattande handel under en längre tid. Ett större
bosättningsområde som inte är undersökt.
Vi
har även identifierat ett område mellan Borgholm och det stora förhistoriska
handelsplatsen i Köpingsvik, som heter Björkviken. Bosättningsområdet i
Köpingsvik är mycket stort, men som är enbart marginellt undersökt. Här
etablerades förmodligen även en domkyrka. ”Björk” verkar vara ett tema som idag
identifierar dessa större och speciella handelsplatser. Här kan man ju dock
fråga sig om det trädet eller handel som binder samma dessa platser. På tre av
dem har även kyrkan etablerat sig - det är bara Björkö i Mälaren som kyrkan
inte fick fäste.