PARADIGMSKIFTET
Dagens paradigm emanerar från den gamla synen att all makt
och ambition under järnåldern, kom från Uppland och Mälardalen. Alla andra
områden har mer eller mindre stått under upplänningarnas kontroll, under större
delen av historien. Fram tills idag har man sett Birka som en solitär, som en
del av denna föreställning. En unik plats som har en väl definierad början, ett
tydligt syfte och en väl avgränsat slut med en väldokumenterad orsak till
avslutet. Birka anlades i mitten av 700-talet av en Sveakung, i syfte
att på egen hand kontrollera handeln i norra Skandinavien, både politiskt och
ekonomiskt. Sveakungen var själv bosatt någon kilometer bort, vid den plats som
kallas Hovgården på Adelsö. Under 200 år var Birka en blomstrande tätort och
Sveriges viktigaste knutpunkt för handel i hela norra Europa. På grund av
landhöjningen, som viken kom att snöras av och bli insjön Mälaren. Runt år 970
överges Birka och där slutar historien.
Syftet med vårt arbete är att få till ett paradigmskifte när
det gällen synen på Birka. Försöka förstå vad som händer med synen på vår
tidigare historia, om man ändrar synen på Birka och betydelsen av
Birka-begreppet. Under senare tid har det framkommit teorier och arkeologiska
fynd som faktiskt ändrar bilden av den tidiga svenska historien, vilket för
detta mentala språng mindre kontroversiellt. Vi har bara samlat all tillgänglig
information i området och tillåtit oss ställa en mängd frågor mot materialet,
utan förutfattade meningar. Utan att egentligen kunna redovisa några konkreta
och övertygandebevis får vår tes, kan det ju synas
väldigt ambitiöst att tala om ett paradigmskifte. Problemet är att dagens syn
på Birka, lider av samma brist på konkreta och övertygande bevis.
Vi har frågat
oss hur Adam av Bremen kunde skriva att Birka som är så stort och
betydelsefullt med sina sjöförbindelser att det borde vara en huvudstad. Detta
göra han exakt 100 år efter att Birka i Mälaren övergivits.
Vi har frågat
oss varför Adam av Bremen kallar Birka för Götarnas stad. Innebär detta att
Birka låg i Götaland eller att det var götar som anlade staden och hade
kontrollen över den, eller kanske både och?
Vi har frågat
oss varför man direkt efter att handelsplatsen på Björkö överges på grund av
landhöjningen kunde anlägga Sigtuna, som bevisligen ligger i samma sjö och
borde ha lidit av samma problem som Birka. Det är ju fullt möjligt att man
funnit nya och bättre segelvägar via dagens Stockholm men magin som Birka hade
verkar vara borta. Sigtuna får en annan karaktär och verkar vara anlagd med ett
annat syfte. Vi vet dock att Sigtuna blev ett eget kyrkostift i mitten av 1000-talet,
vid sidan av Birka stift, som svårligen kunde vara den väl städade
handelsplatsen på Björkö som övergavs runt år 970.
Vi har frågat
oss varför Rimbert skriver att Ansgar mötte den svenska kungen två gånger, där
bara den första platsen hette Birka. Det är också märkligt att denna plats inte låg i det egentliga
Sverige. Rimbert menar att Birka ligger i Götaland eller på Gotland – beroende
på hur vi ska tolka engelskans ”in Gotland”. Den andra sammankomsten skulle ha skett på en icke namngiven plats i den södra delen av det egentliga Sverige. Dagens uppfattning är att denna
uppdelning av det geografiska rummet, ska vara avståndet mellan Björkö och
Adelsö i Mälaren. Detta innebär att Rimbert skulle ha sådana insikter i Sveriges geografi, att han på kilometern när skulle veta vart gränsen mellan Götaland och Svealand gick - om det skulle utgöras av sundet mellan Björkö och Adelsö. Detta känns mer eller mindre helt omöjligt. Ansgar passerar även över två mellanliggande hav på sin resa
till Birka, en situation som bara är rimligt om en av platserna fanns på en ö i
Östersjön. Hade man tagit sig till Björkö, var förmodligen resan till Adelsö inte något som behövde noteras i reseskildringen.
Vi har frågat
oss hur Adam av Bremen kunde skriva att Birka ska ligga nära Kurland, som är
dagens Lettland men även nära Jumne/Jomsborg, som ligger i dagens västra Polen.
Vi har frågat
oss hur det kommer sig att man hittat lika många viktloder under en sommar med en
metalldetektor på en nästan helt okänd handelsplats på Gotland, som man
funnit på Björkö efter 100 år av utgrävningar. Viktoden var en ovärderlig del
av den vikingatida köpmannens personliga utrustning. Varför hittar vi de
största silverskatterna från vikingatiden på Gotland och inte i Mälardalen?
Vi har frågat
oss hur utländska forskare med ultramodern utrustning får uppfattningen att
verksamheten på Björkö inte var fokuserat på handel - utan på slavarbete. De
ser även starka utländska influenser på de byggnader som de kunna detektera i
sitt arbete där, vid sidan av att antal byggnader av mer nordisk karaktär.
Vi har frågat
oss varför så många av de rika gravarna på Björkö är monument efter utländska
herrar medan merparten av de nordiska gravarna är av mycket enklare karaktär.
Kan detta tyda på ett utländskt ledarskikt på ön eller är det ett uttryck för
att Björkö verkligen var en internationell mötesplats?
Frågorna har
varit många och man börjar ana att något inte riktigt stämmer. Samtidigt är det
ju svårt att komma fram med seriösa och heltäckande alternativa svar på alla frågor.
Man kan ju fråga sig vem som har bevisbördan? Man kan självklart ifrågasätta Adams
trovärdighet och ta hans skrift med en stor nypa salt. Vem ska dock avgöra
vilka uppfattningar som är korrekta och vilka man ska bortse ifrån? Hade det
inte varit för det österrikiska Ludwig Bolzmann-institutets ultramoderna mätningar
på Björkö, hade vi bara haft de svårtolkade källorna att falla tillbaka på. I
ljuset av dessa mätningar har vi även fått ökad kunskap om platsen men då även
behöva ifrågasätta dagens uppfattning kring syftet till dess anläggning och
användningsområde. Sammanfattningsvis kan man säga att undersökningen tonar ner
Björkös storlek, betydelse och hur länge platsen var i bruk.
Om vi ändå litar
på Adam och hans skrift, landar vi på tanken att det har funnits flera
Birka-orter. I den tanken har antingen orten flyttas eller att de har existerat
parallellt med varandra, annars går hans beskrivningar inte ihop. Även Rimbert
snuddar även vid tanken, att det fanns flera viktiga handelsplatser eller
hamnar i Sveakungens rike. Källorna snuddar även vid uppfattningen av Birka var
ett kyrkostift, som fortfarande var aktivt på mitten av 1000-talet.
Om man köper
idén att svenska krafter på början 800-talet inser potentialen i det stora
uppsving av handel som påbörjats i Östersjön förde med sig, behövde man organisera
sig för att dra nytta av den. Denna organisering behövde få genomslag över
hela den svenska östersjökusten för att fungera, och detta krävde en massiv
mobilisering.
Om man köper
idén med att det byggdes upp en handelsunion i början 800-talet av svenska
krafter, är det inte långsökt att tro att man behövde väl definierade
handelsplatser. I den kontexten är det svårt att tro att man enbart skulle anlägga
en handelsplats och varför lägga denna plats flera mil från de etablerade
handelslederna? Skulle man dra maximal nytta av detta smörgåsbord av
möjligheter behövde man nog tänka större, och maximera exponeringen på alla handelsleder.
Om man köper
idén med att det byggdes upp ett antal väl definierade handelsplatser i början
800-talet, behövde dessa nya handelsplatser ha någon form av regelverk. Ska man
kunna attrahera inhemska och utländska köpmän, behöver de kunna göra sina
affärer på ett säkert sätt och behöver man en gemensam värdegrund och
lagstiftning. Dessa internationella handelsplatser blev speciella ekonomiska
zoner och speciella juridiska zoner. Dessa platser var annorlunda är de mer
lokala handelsplatserna, som existerat länge och varit talrika.
Om man köper
idén med att det byggdes upp ett antal väl definierade handelsplatser i början
800-talet, är det inte osannolikt att tro att dessa platser hade någon form av
gemensamt namn eller benämning. Gemensamt för dessa är att alla har en avgränsning
mot omgivningen i form av en mur eller vall. Denna avgränsning var inte
tillräckligt stor eller hög för att skydda mot angrepp utan var en markering
att här började en annan lagstiftning. Vi tror att det gemensamma namnet på
dessa var Birk/Birka och detta går tillbaka på det nordiska namnet på palissad
– Birki.
Detta
resonemang diskvalificerar inte på något sätt Birka i Mälaren var en av dessa
speciella juridiska zoner och en plats för olika möten och handel. Det är även mycket som talar för att Björkö var en plats där mycket av handelsvarorna producerades, för vidare transport till marknaderna runt Östersjön och ner till floderna i Ryssland. Det som är
fel i den tidigare uppfattningen är att Birka i Mälaren skulle vara unik – en
solitär där ambitionerna kring handeln i Östersjön startar och slutar.
Ambitionen var med all sannolikhet större och platserna var fler, där de även hade olika uppgifter att uppfylla men att alla var en del av samma satsning. Man försökte med all sannolikhet med att få in kapitalet in i Mälaren, och få full
utdelning av det gynnsamma läget i Östersjön. I ljuset av detta är det inte
osannolikt att tro att denna handelsunion är startskottet för ett Svea-rike,
där flera regioner i Sverige kunde samarbete under fredliga former för ett
gemensamt mål.
Handelsvägarna
hade gått via Öland och Gotland, via de ryska floderna ner till marknaderna vid
Svarta havet i flera hundra år innan den nya handelsunionen tar form. Det som
skiljer från tidigare är att man nu även han utnyttja den svenska östkusten och
få in de internationella handelsmännen närmare fastlandet. Uppgiften för
handelsunionen vara att säkra sjöfarten i skärgården från Finland ner till
Danmark. Sätta upp en form av lotssystem där även inhemska roddare ingick, för
att hjälpa de internationella handelsmännen att säkert passera den
svårnavigerade skärgården. Den nya organisationen krävde stora mängder manskap
men även virke till att bygga skepp. Denna satsning krävde att regionerna
organiserade sig, för att kunna bidra på ett effektivt sätt. Även krigare
behövdes och detta blev en av de viktigaste bidragen som respektive del skulle kunna
leverera.
Även om handelsunionen var en gemensam insats av många
människor och regioner i Sverige, behöver alla större projekt en eldsjäl för
att dels starta upp, dels kunna driva igenom det fullt ut. Vi tror att denna
person var Kung Björn, i kungalängden benämnd som Björn den tredje. Vi vet att
han bad den frankiske kejsaren Ludvig den fromme att skicka kristna lärare till
Sverige. Kejsaren skickade därför år 829 missionären Ansgar, som fick grunda en
församling i landet. Orsaken till förfrågan kan ha varit att visa sig välvillig
inför kristendomen var sas. ”good for business”, då Frankerriket var en av
motorerna i den ökade handeln i Östersjön. Vi vet att han även är omnämnd på
Rökstenen, som talar om att stormännen i Östergötland organiserar sig för ett
gemensamt ansvarsområde. Kung Björn har både starka kopplingar till
Östergötland och till Mälardalen, där han förmodligen arbetade med att utveckla
och förbättra handelsplatsen på Björkö.
Det går att dra en parallell mellan Birka-paradigmet till
hur vi människor såg på universum. Under senmedeltiden gick vi från att ha en geocentrisk världsbild
till en heliocentrisk världsbild. Den geocentriska världsbilden
hade länge varit allenarådande för synen på jordens speciella ställning i
skapelsen, och inget man fick ifrågasätta. Den officiella uppfattningen var att
jorden som var i centrum av universum, eftersom Gud skapat jorden och
planeterna. Sedan förstod man att jorden var ett klot som roterade runt till
egen axel men även roterade runt solen. Senare har man ju även förstått att det
finns fler solsystem, fler galaxer och ett oändligt universum. Detta innebar ju
inte automatiskt att Gud inte hade skapat jorden och planeterna men att jorden
var en del av ett större system. Senare förändrades även den uppfattningen,
alla fall i vetenskapliga kretsar.
Jämförelsen mellan synen på universum och Birka-frågan kan
verka långsökt i sammanhanget men det finns en viss bärighet i den parallellen.
Om kan acceptera den nya tanken att Birka är en del av ett större sammanhang
och att Birka-begreppet mer var kopplat till verksamheten är en specifik plats,
kommer flera pusselbitar i den svenska historien att falla på plats. Det finns
fortfarande framstående akademiker som anser att Svearna erövrade landet genom
att vinna över Götarna i olika slag, för att skapa det som vi i dag kallar
Sverige. Detta erövringsarbete skulle redan ha börjat på Bronsåldern. Sedan kan
man ju inte bortse ifrån att det har förekommit stridigheter i Östersjön och på
fastlandet för att ta kontroll över olika områden eller affärsmöjligheter men
det är en annan sak. Ingen hade stridskrafter nog för att kunna erövra och
underkuva sin motståndare och skulle det bildas ett rike. Skulle man kunna
skapa ett Svea-rike, behövde man samarbeta och styra mot ett gemensamt mål och
där alla inblandade kände att de vann på samarbetet.